Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, June 23, 2009

An- Nikah, Walimah, & Usrah: Part 3

ILMU SEBELUM MELANGKAH KE ALAM PERKAHWINAN

Antara pra-syarat di Malaysia sebelum mengisi borang permohonan nikah ialah mengikuti kursus pra-perkahwinan selama 2 hari. Aku telah pun mengikuti tersebut anjuran JAIS dgn kerjasama Masjid SHAS UIAM pada Jun 2006-Semester 1/ Tahun pertama aku di bumi UIA. Saja je pergi. Sementara ada masa (padahal kawen pun ntah bila ni ya...lala). Persediaan. Lagi pun kos kat uia masa tu RM 25 JE BERBANDING KALAU BUAT KAT LUAR RM 80. Sijil tu pun tahan seumur hayat.Pergi dengan kak Marhamah (yang sekarang telah mendirikan rumahtangga & mempunyai seorang puteri yang comel).Kalau nak tahu...boleh aku tertidur dalam Mini Audi tu.Adeh. Ok2. Bukan pengalaman aku sepanjang mengikuti kursus sebenarnya tp TUJUAN SEBENAR kita di suruh pergi.

Tapi, pernah kah kita terfikir. Adakah mencukupi ilmu yang ditimba selama 2 hari itu untuk bekalan sepanjang bertahun-tahun kita membina keluarga? Ayah pernah berkata, kursus perkahwinan hanya menyediakan ilmu-ilmu yang asas. Sangat asas sedangkan usaha untuk mencari ilmu yang lengkap adalah berterusan. Sebelum kahwin,masa tgh mengandung, selepas kelahiran, ilmu didikan untuk mereka, dan sebagainya. Aku teringat pada 1 email yang pernah aku terima. Tajuknya ialah LAYAKKAH LELAKI/ BAKAL SUAMI MENJADI IMAM. Persoalan asasnya begini. Orang selalu tanya pada pihak perempan sebelum berumahtangga. Pandai masak apa? Boleh menjahit tak? Reti ke basuh baju dan mengemas rumah?. Pernah kah orang bertanya pada bakal menantu lelaki: Bolehkah nanti mengajar ilmu al-Qur'an dan Islam? Mampukah membieri didikan pada isteri dan anak-anak?

Memang pada zahirnya/ duniawi persediaan utama untuk seorang lelaki (juga wanita) untuk berkahwin ialah kewangan dan pekerjaan yang kukuh. Namun, sering kali kita terlepas pandang pada satu aspek persediaan yang lebih penting-ilmu agama, selok-belok menyelesaikan konflik dalam rumahtangga dan sebagainya...

(bersambung...)

No comments: