Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, June 17, 2009

Khabar dari Kaherah

Bismillahirrahmanirrahim..

Semalam 'ditegur' di YM dari kejauhan oleh sahabatku, Zulaikha @ Zue yang kini sedang menuntut dalam bidang Syari'ah di Universiti Al- Azhar cawangan Kaherah. Berbunga-bunga hati dan perasaan. Yelah. Sudah hampir 2 tahun tidak bertemu semenjak 'reunion' sekolah dahulu. Selain bertukar khabar, beliau memberi tahu mengenai sistem pemarkahan di Al-Azhar.

1- No assignments! (sini..assignment bersusun, hantar pun tarikh dekat-dekat)
2- No marks for attendence! (huh...kat UIA, boleh 'cabut' dari kuliah 20% je)
3- Cuma perlu datang untuk ambil peperiksaan.
4- Beliau setiap tahun kena ambil 13 madah (subjek)...kalau tak lulus 2 madah, kena mengulang. Tidak ada grading ikut CGPA/pointer.

Zulaikha aku kenali tika di Tingkatan 2 di SMIP. Orang yang pertama aku kenali pada hari pendaftarn. Kemudian, aku di tempatkan di bilik asrama bersama 2 orang lagi teman (Fizah Sham & Liyana Shaari) bersama beliau. Semasa di tingkatan 3, kami bersama beberapa orang rakan lagi di beri amanah untuk menyusun, edit majalah pertama sekolah, Al-Hikmah.

Oleh kerana nama kami berdua di akhir senarai nama (Z), kami sering di tempatkan di tempat yang berhampiran tika peperiksaan. Satu perkara yang menarik mengenai kami ialah beliau dilahirkan pada 30 Oktober 1987 dan aku pula pada 27 Oktober 1987...di hospital yang sama iaitu Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI), Jalan Ipoh,KL.

Tidak sabar rasanya menanti kepulangan sahabatku ini (jua sahabat-sahabat lain yang turut menuntut di Al- Azhar) untuk pulang ke Tanah Air. Barakallahu fikum ya Asdiqa'.

No comments: