Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, June 30, 2009

Ke mana hilangnya sujud?

Bismillahirrahmanirahim...

Ahad lalu( 28/Jun ) merupakan sessi terakhir/ 'ceramah bengkel 6jam' sebelum memperolehi lesen memandu L (OK. Can't wait to sambung P pula ). Alhamdulillah dalam kesabaran, setelah banyak penagguhan, halangan, berjaya sampai ke peringkat ini (walau orang lain umur 21/22 ni plat P dah cabut dan aku baru nak taruk). 3 jam pertama-teori. Berjumpa lagi dengan Cikgu Arshad. 12:30pm macam tu pula sambung untuk bengkel. Dapatlah tengok-tengok, kenal-kenal dengan bahagian enjin kereta sambil mempelajari sedikit- sebanyak cara-cara untuk buat 'minor repairs'. Tak lah nanti kena tipu dengan mekanik bila kereta rosak ke, jimat duit sebab dah tahu bahagian mana yang perlu diganti atau dibaiki.

Habis semua sessi dalam jam 3:00pm. Diberi masa selama 30 minint untuk rehat, makan tengahari, solat zohor sebelum 'check-out' card jam 3:30pm. Bahagian ini yang mahu aku fokus. Terus aku menuju ke surau untuk menunaikan solat. Lengang. Hanya ada 2 lagi wanita di surau tersebut. Surau bahagian lelaki yang terletak di bersebelahan...kosong.Sunyi. Eh? Mana depa pi ni? Untuk tidak meletakkan sebarang syak, aku mengagak mungkin mereka menuju ke kantin dahulu kot. Usai selesai solat, aku menghayun langkah menuju ke kantin. Teka siapa yang ramai? Pakcik-pakcik dan 'uncle-uncle' driving instructor yang sememangnya bukan 'rakan sekelas' kuliah bengkel ku. Toleh balik ke surau...lengang.

Dah selesai buat pembayaran air minuman, aku menyusun langkah untuk kembali ke kelas bengkel. Ramai pula JEMAAH kat situ. Yang wanita mungkin 'sedang bercuti' (tapi takkan semua berpakat kot?). Yang lelaki, ramai sahaja yang aku dengar masa kerani panggil nama ada AHMAD, UMAR dan sebagainya tetapi ke manakah mereka pergi? Boleh pula mereka berjemaah untuk menghisap rokok. Cubalah (bukan cuba sepatutnya...PERGILAH) berjama'ah untuk bersujud pada YANG MAHA ESA. Bukan ianya lebih memberikan ketenangan. Tak lah asyik menyesakkan nafas orang disekeliling dengan asap rokok yang berkepil-kepul.

Ke mana hilangnya sujud?
Fikir-fikirkan...

No comments: