Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday, April 17, 2010

Cari...carilah...kerja yang diredhaiNYA...

Bismillahirahmanirrahim...

Insya Allah pagi nanti (16/April/2010), aku dan mama akan mengunjungi Career Fair anjuran Jobstreet bertempat di Midvalley Exhibition Centre (MVEC). Diharapkan semauanya selamat sebab maklumlah...hujung minggu. Jumlah pengunjung pastinya ramai. Dan aku jenis yang tidah boleh melihat begitu ramai/ lautan manusia. Sakit kepala (mengada-ngada betul ).

Beginilah lumrah seorang pelajar yang baru sahaja tamat pengajian. Berebut-rebut mencari kareer idaman hati. Ditambah dengan ribuan graduan yang lulus pengajian tiap tahun. Jikalau beberapa tahun yang lalu, pelajar yang beroleh keputusan cemerlang susah untuk melanjutkan pengajian ke institut pengajian tinggi. Kini, golongan yang 'bertuah' tersebut (Alhamdulillah) terpaksa pula bersaing untuk mendapatkan pekerjaan. Teringat segala macam benda yang diperolehi dalam kelas Career Counselling bersama Assoc Prof Dr Shukran Abdul Rahman.

Usaha juga telah dilakukan dengan memohon di laman web beberapa buah syarikat. Yang peningnya, ada yang 'mewajibkan' supaya 'field' atau ruang telefon rumah untuk diisi (depa kata 'mandatory' ok). Kerana sudah hampir beberapa tahun kami sekeluarga bergantung kepada telefon bimbit dek kesibukkan urusan seharian. Dan kini menetap di kuarters kakitangan PETRONAS. Lagi lah tiada talian tetap. Ada yang minta nombor faks tau. Ok. Tunggu suatu hari nanti aku tubuhkan syarikat sendiri baru ada nomobor faks (eh. dah ada syarikat sendiri buat apa nak cari kerja lain kan-huh.cita-cita).

Sekarang, kalau orang bertanya, buat apa (kerja apa), aku nak jwab 'tukang masak'. Praktis. Kerja juga tu kan. Yang penting, apa yang dilakukan diradhaiNYA. Memberi ketenangan pada jiwa, menjaga nama baik keluarga.

p/s: Oyen gaduh kat luar. Suatu kerja juga untuk leraikan dan bagi dia makan hari-hari.

No comments: