Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, December 4, 2012

Travelog Turkey: Getting Around

Bismillahirahmanirahim...

Antara perkara yang saya rindui usai pulang dari Istanbul ialah public transport mereka. Oleh kerana di sini kawan- kawan kata saya ni spesis lupa nak peta nak balik kolej, hampir setiap minggu saya akan pulang ke rumah di Bangi nun. Naik LRT di Terminal Putra Gombak, boleh tahan lagi. Nak tunggu komuter di KL Sentral tu la yang banyak ajar saya erti kesabaran. Siapa pernah naik, mungkin dia tahu.

*****

 Contoh tiket/ kupon naik train/ tramp depa.

Pertama sekali ialah sistem tiket depa. 3 Turkish Lira bayaran standard nak pi mana- mana destinasi. Tak payah nak fikir-fikr atau agak- agak berapa ringgit nak bayar kalau nak ke sesuatu tempat. Sediakan sahaja 3TL. Jimat masa. Bayaran yang sama kalau nak naik ferry di Goldern Horn.


Tanda arah stesen/ lokasi. Clear dan agak besar. Cuma saya sahaja tak faham & susah nak nyebutnya.


Tempat Lost & Found. Translation dalam bahasa dia punya la panjang.


Mesin token. Ala. Macam rupa cip naik LRT kat Malaysia la. Tapi yang bezanya tak ada risiko tercicir sebab sekali kita masuk gate, masuk- masuk sekali cip tu. Tak perlu di bawa sampai ke destinasi.


Pengumuman destinasi seterusnya. Ada juga drebar tu umum tapi in case tak dengar, kita boleh double- check. Yang menariknya lagi, selain meletakkan peta perjalanan di atas pintu masuk/ keluar seperti di Malaysia, mereka meletakkan tempat-tempat menarik untuk di lawati. Berguna untuk pelancong dan orang yang baru hendak mengenali Istanbul.Ok. Kat Malaysia pun kadang saya tak tahu tempat- tempat menarik nak dilawati mana lokasinya kan...kalau orang tanya >.<


Tanda "Utamakan Tempat Duduk Anda". Karikatur yang aga menarik... (macam rupa bandit pakai eye mask kadang saya tengok)

Their tramp. Sangat mudah bila hanya atas jalan. Tak perlu naik tangga. Ok. Naik platform sikit sahaja lah. mudah untuk orang yang kurang upaya, ibu mengandung, orang kurang sihat, orang berusia dan yang sewaktu dengan nya.
.
Ferry ride di Goldern Horn ke tanah seberang sana. Europe side to Asia Side. Ghalit tengok laut yang cantik. Subhanallah.

Benda yang paling best ialah tak perlu tunggu untuk naik bas, naik tramp, naik ferri sampai berpeluh-peluh sebab insya Allah kalau terlepas atau penuh, akan ada yang seterusnya datang tak sampai 1 minit. Ya. 1 minit. Seiingat saya, sekali saya naik masa peak hour (kira- kira jam 5pm waktu orang pulang dari pejabat), bas tak putus- putus.

Mungkin Malaysia boleh belajar sesuatu di sini.


No comments: