Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, December 17, 2012

AL- Qur'an: Hadiah buat hati.



Bismillahirahmanirahim...

Semalam usai solat, tadarus sedikit Qur’an... saya di pertemukan dengan ayat ini (Surah Al- Khafi: 23).
Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu “Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu besok pagi”.

Asbabun Nuzul ayat tersebut adalah situasi di mana orang-orang Quraisy bertanyakan kepada Rasulullah S.A.W mengenai Ashabul Kahfi. Ok. Nak elaborate panjang-panjang, saya bukan pakar. Anda baca la sendiri =)

Setiap hari, habit saya, baca beberapa ayat, saya berhenti sejenak dan ‘menjeling’ sedikit pada tafsir yang ada di tepi-tepi ayat-ayat tersebut. Subhanallah. Benar. Seolah-olah Al-Qur’an sedang berbicara dengan kita. Saya ajukan persoalan ini pada seorang kakak yang saya sayangi, seorang hafizah. Kata beliau “Itu lah salah satu daripada keajaiban @ ‘mukjizat’ Al-Qur’an. Respon terhadap situasi yang kita sedang alami. 

Berbalik pada ayat di atas. Dengan situasi di akhir-akhir semester ini..tugasan menimbun. Sampai tak tahu mana satu nak di dahulukan. Pegang satu, macam yang lain memanggil- manggil. Membaca ayat tersebut, seolah- olah member peringatan pada saya “Jangan bertangguh”. Alhamdulillah segalanya ‘on-track’ dan boleh disiapkan mengikut dateline yang diberi.

Peringatan untuk diri: Bacalah Al-Qur’an setiap hari. Usah dicari hanya apabila dilanda masalah dan gundah. 


Moga hati bertambah kuat dengan Al-Qur'an, Insya Allah


Allahu ‘alam.

No comments: