Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, February 5, 2010

Buat mama...

Bismillahrahmanirahim...

Tak sabar rasanya untuk menanti kepulangan mama & ayah dari Makkah esok. Especially mama...sebab mama je yang rajin layan bila aku cakap.Hehe. Unlike ayah yang agak sporting dan happy go lucky, mama merupakan seorang ibu dan wanita yang tegas namun penuh kasih sayang...

1- Mengajar ilmu masak memasak. Terutama sekali dalam pembuatan kek & biskut. Nyum2. Chocolate moist cake& chocolate chip cookies. Dan dari situ, aku mula explore untuk mencuba resipi2 bakery yang lain dan automatically ceduk bahan2 tak ikut sukatan sangat. Jikalau ke kedai bakery supplies pula, sambil memerhati bahan-bahan yang dijual, kepala aku sudah mula memikirkan apa yang boleh di buat dengan bahan tersebut. Pernah sekali, buat 'baking' kelas dengan member melalui YM untuk butter cream.

Dalam masakkan harian, aku mengakui aku lebih prefer lauk ikan dan seafoods (seperti lala &ketam). Kalau tidak ada pilihan, nasi dgn sayur dan sedikit kuah pun dah memadai. Hampir setiap kali pabila aku pulang ke rumah, mama akan memastikan ikan siakap ada didalam freezer. Terpulang padaku untuk membuat resipi apa. Selalunya black pepper steamed fish. Antara masakkan lain yang aku suka ialah spagetti dan fish & chips.Masak-memasak lauk ni pun aku mesti lari dari resipi asal. Suka hati je tambah bahan sendiri.

Sekarang, aku mula mengumpul resipi-resipi dan menanti hari untuk di ubah oleh ku. Dan, yang peting, memasak mestilah dari hati dan dimulakan dengan bismillah dan selawat. Tak payah bubuh ajinamoto/MSG. Untuk family nanti, air tangan seorang ibu kan lebih berkat ('',).

2. Money planning. Aku akui aku sudah mula jejak mama dlm berbelanja. Agk berkira. Hingga kadang, pabila membeli belah, aku tidak tahu untuk membeli apa selagi barang-barang keperluan masih ada. KECUALI KALAU NAMPAK KEDAI BUKU...ni aku tidak boleh lari.

3. Training & teaching. Sebagai seorang Training Manager di PERTONAS, tugas utama mama ialah untuk 'conduct' training kepada staf dan juga penerima biasiswa. Hampir tiap kali bercuti panjang, aku akan menjadi P.A mama ke program-progam (selalunyaTerengganu). Waktu lain, hujung minggu, selalunya aku ikut mememerhati latihan yang diberkan kepada pekerja- pekerja baru(Petronas Induction Programme for new Executive-PIPE). Paling seronok bila diberi peluang untuk mengikut beliau ke program BAKTI (coaching untuk pelajar sekolah rendah yang lemah dalam pelajaran) di Bangsar.

4. Seorang wanita yang sangat penyabar & penyayang. Akan aku cuba untuk menjadi ibu seperti beliau suatu hari nanti walaupun sibuk dengan tugas seharian di pejabat.

Buat mama yang tercinta,

Puan Sharifah Muznirah Syed Mustafar,

I love you very much!

No comments: