Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday, August 12, 2012

Road to Istanbul: Mana nak cari duit ni?


Bismillahirahmanirahim...

Awal Apri 2012

Selepas lega dan bersyukur abstrak di terima, saya mula memikirkan suatu masalah yang ‘besar’. Kalau tidak ada penyelesaian, maka, saya tidak ada rezeki untuk membuat pembentangan tersebut. Duit. Ya. Untuk registration sahaja sudah makan kira-kira EURO 430/ RM 1700. Macam mana ni? Tarikh akhir ‘standard registration’ pada 30 April. Kalau tidak, akan dikira sebagai ‘late registration’ sebanyak EURO 480..kalau ditukar kepada ‘Malaysian Currency’ pasti lebih...mahal. Allah...tunjukkan hambaMU ini jalan penyelesaian.

Hampir sebulan otak ini ligat berfikir..di mana kan ku cari duit. Kalau mahu di minta dari pihak universiti, bayaran hanya di beri setelah selesai konferens.

Hujung April 2012

Balik rumah di suatu hujung minggu, ‘slow talk’ dengan ma. Alhamdulillah atas rezekiNYA saat mama menyatakan persetujuan untuk ‘sponsor’ bayaran pendaftaran. Thanks ma! Thanks for the endless support.

Mula sahaja minggu baru, terus aku ke Bank Muamalat dalam kampus untuk membayar melalui Western Union. Ambil boring, isi boring, tunggu giliran...selamat waktu itu tidak seramai pelanggan seperti ‘musim bayar yuran’.

Di kaunter, setelah selesai ku lihat kakak kaunter key- in macam-macam:

Aku: Kak, berapa semua sekali? (tanya macam membeli belah kat kedai runcit).
Kakak Bank: RM 1950 (RM 1790 + RM 160 kos pentadbiran/charge apa ntah aku tak ingat).
Aku: Hah?!!

Dalam hati..Allah! Aku Cuma ada cukup-cukup RM 1790 + beberapa ringgit lagi di dalam wallet ni. Mana nak cekau RM 100 lagi. Kalau tangguh, pasti kena bayar ikut kadar ‘late registration’. Tidak mahu menyusahkan mama ku lagi.

Kembali ke alam realiti...

Aku: Kak, saya tak cukup duit la sekarang. Saya datang sebentar lagi..boleh tak?
Kakak Bank: Ok. Boleh. Tapi kena sebelum pukul 12 tengahari la sebab urusan Western Union sampai pukul 12 sahaja.

Tengok jam waktu itu...sudah 10:55am! Sejam sahaja lagi (ala-ala cerita misi apa aja kan kena ikut masa).

Aku berlalu longlai...buntu. Serba tidak kena. Hanya seorang insan yang aku terfikir waktu itu...Ya. Adik! Sambil rasa kelam kabut, jampi- jampi, doa semua keluar...hampir menangis. Cuba hubungi adik. Cubaan pertama..tidak di angkat. Yang kedua..pun tidak di angkat. Aduh..berapa kali agaknya aku pun tidak pasti. Duduk sebentar di kafe Education. Buka laptop. Serba tak kena gerak- geri aku waktu itu. Pasti adik sedang dalam kelas sekarang. Tak kira! Nak call juga..

Beberapa waktu kemudian..hampir jam 11:30am. Telefonku bordering. Lihat skrin..Adik! Alhamdulillah.
Aku menyatakan pada beliau tentang masalah yang sedang aku hadapi dan beliau bersetuju untuk membantu. 

Alhamdulillah selesai membuat pembayaran dan pendaftaran konferens. Terima kasih adik. Duit beliau itu telah saya saya ganti... =).

Tidak!

Ianya tidak berakhir di situ sahaja...bagaimana pula dengan kos penerbangan dan penginapan?
Hujung minggu itu membawa kan aku khabar gembira lagi. Nenek telah menyatakan hasrat beliau untuk menaja perbelanjaan sebanyak RM 5000. Ah...ada- ada sahaja kan cucu sulung nenek ni kan. Terima kasih nek!

Entri berikutnya: Proses cari flight, tempah flight. Cari hotel, tempah hotel.

No comments: