Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, March 29, 2010

Jadi...apa rancangan selepas ini?

Suatu hari seorang kaunselor bertanya padaku..." Kamu nak buat apa selepas ini". Tadi seorang kawan pula tanya..." Apa plan selepas ini?". Apabila kedua-dua ayat tadi digabung, maksudnya...Apa yang aku nak buat selepas tamat pembelajaran di bumi UIAM ini (Insya Allah 3 haribulan April 2010 ini, dengan kata yang lebih tepat kira-kira jam 5pm).

Semasa isi borang UPU dulu, ayah pernah cadang supaya aku bubuh IRK sebagai antara pilihan bidang yang bakal diceburi. Tetapi tidah. Aku tahu aku tidak mampu. Yang aku bubuh, (1) Human Sciences (2) BEN (3) Law IIUM (4) TESL UITM (5) LAW UITM (6)LAW KPT (7)Tak ingat (8) ECONS IIUM.... Dan rezeki ku, aku dipilih untuk mengikuti pilihan yang pertama, Human Sciences di UIAM. Minat ku semenjak berada di tingkatan 1. Kaunseling/ Psikololgi khususnya. Alhamdulillah tiada halangan dari kedua-dua pihak mama dan ayah. Malah mereka sangat menyokong ku secara langsung dan tidak.

Beberapa hari lalu, aku ada belek-belek maklumat mengenai pengajian Masters/ Postgraduate. Family Counselling, Human Development ataupun Special Education. Impian-impian. Sangat mengimpikan itu. Untuk melanjutkan pengaian ke peringkat yang lebih tinggi. Tetapi, harus di pertimbangkan beberapa perkara. Pertamanya, ingin merehatkan dahulu fikiran.Namun, ini tidak bermakna pencarian ilmu akan terhenti seketika. Kan? Kedua, harus dintai dahulu andainya ada izin masa dan ketika. Dan juga izin dari seorang yang bergelar pemimpin ku nanti. Kalau sebelah tangan layan anak sambil buka buku pun apa salahnya kan? Teman ibu belajar sekali (^^,).

Kerja? Semoga aku mendapat kerja yang membolehkan ku menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Muslim dengan sebaiknya. Kerana rezeki yang bakal diterima akan digunakan untuk menyara keluarga dan diri.

2 tahun yang lalu, ketika Induction 3 Guidance Group, Counselling,kami para peserta ditanya mengenai perancangan 5 tahun akan datang (kalau itu tahun 2008, tempohnya hingga 2012 kan?). Opss... 2 tahun lagi. Manusia merancang tetapi perancangan dariNYA yang terbaik dan Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita kan? Antara perancangan aku ketika itu ialah:

1) I want to be family counselor.
2) Have my own family
3) Have a MA in Counseling.

Yang perkara yang nombor 2 tu...setiap manusia pasti inginkan yang terbaik. Namun, ada kajian, di alam realiti, manusia pasti mencari yang serupa dengan dirinya (hmmm...kufu?). Doaku saban waktu agar ditemukan insan yang dapat memimpinku dan saling ingat mengingatkan. Orang selalu ucap pada pengantin "Semoga berkekalan ke anak cucu"...Moga dirku dan dirinya "Bahagia berkekalan hingga ke akhirat sana, Ameen". Sebuah tazkirah yang pernah aku dengar berbunyi begini "bagaimana hendak membina keluarga yang bahagia jika pasaknya maksiat dan dusta. Bagaimana hendak impikan keluarga yang harmoni jika tedunya dosa''. Seorang pakar motivasi berkata, diantara punca utama keruntuhan rumahtangga ialah salah satu daripada pasangan tidak mendirikan solat...nauzubillah min zalik.\

Baru-baru ini, tika berborak dengan mama (sabarnya hati mama melayan aku bercakap kan?), aku menyampaikan hasrat untuk mendalami ilmu chef/ culinari. Mama membalas dengan rileknya "Pergilah belajar lagi Masakkan Melayu/ menu hidangan utama. Awak tu dah nak kahwin". Ngee (mama gurau je tu...). Aku faham yang maksud mama bahawa ilmu masakkan adalah sangat penting dalam kehidupan berkeluarga. Orang kata...air tangan ibu/ isteri berkat. Walaupun sekadar segelas air atau lauk yang mudah dan ringkas. Cuba bandingkan dengan menu mahal yang dijamah di restoran dan ikan goreng yang di sedikan oleh ibu anda. Lebih lagi dengan isu makanan yang terdapat dipasaran yang diragui keselamatan dan status halalnya...(depan bilik kat mahallah aku dan roomate ada tanam pokok cili padi. Halia dah hantar rumah. Tak muat pasu. Kesian pokok tu Latih tanam sayur sendiri).

Allah Knows Best (",)

No comments: