Menghitung hari

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, March 5, 2013

Umrah 2013: "Suami ada?"



Bismillahirahmanirahim...

Terpinga-pinga saya bila diajukan soalan tersebut oleh pak Arab kedai. “Suami ada?” saat saya sedang memilih jubah untuk dibeli. Huh? Apa kes pak Arab ni.  Ok. Cepat-cepat saya menangkap maksud beliau...macam kawan-kawan sekolah dulu selalu cakap “Ulat bulu dah nak daun”. Scary juga la terutama bila berada di bumi asing.
Jawab saya: “Mana ntah dia pergi jalan”. Lantas saya terus keluar dari kedai selepas membuat pembayaran.

Di ajukan juga soalan hampir serupa di beberapa kedai. Apa hal la pak-pak Arab ni. Ada yang saya jawab”Ooo..ada. Dia kat Malaysia”. Pastikan anda menjawab dengan muka konfiden ya kalau terkena. 

Tak pa pak syeikh. Nanti Insya Allah bila saya dah ada suami dan keluarga sendiri nanti saya datang lagi Makkah bawa suami dan anak-anak saya. Kalau tanya, saya tunjuk.

Bila mahu menaiki teksi juga (terutama kaum wanita) harus lebih berhati-hati. Jika mahu masuk ke perut teksi, pastikan kaum Adam (bapak, abang, suami) yang masuk terlebih dahulu. Bila dah sampai ke destinasi pula, anda kaum Hawa yang keluar terlebih dahulu dari teksi tersebut. Kenapa? Sebab ada pernah terjadi yang dilarikan dan berlaku insiden-insiden yang tidak diingini.

Sekadar peringatan dan sedikit panduan bagi kaum wanita yang akan menunaikan umrah/ haji. Berhati-hati. Perbanyakkan doa untuk keselamatan diri.

Mungkin ada logik juga syarat mahram untuk aplikasi visa umrah/ haji diperketatkan.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.